Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Växterna vilar om vintern

Vi pratar om och funderar över hur växterna hushåller och klarar av de kalla vintermånaderna bara för att spraka till liv när våren visar sig. Med lust och nyfikenhet ger vi oss iväg ut i naturen för att undersöka och studera växterna i sin vintervila. Med hjälp av luppar, bestämningsnycklar och Knoppisar kommer vi att kunna klura ut identiteten på några av våra vanligaste träd när de döljer sig i sin vinterdräkt. Vi letar även efter spår och spårtecken. Vemhar knaprat på knopparna och kottarna?

Lektionens upplägg

  • November – mars
  • F-6
  • 80 min
  • Lgr 11

Biologi

I årskurs 1-3


Året runt i naturen

  • Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

Metoder och arbetssätt

  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
  • Enkla naturvetenskapliga undersökningar.

I årskurs 4-6

Natur och samhälle

  • Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter.

Biologins metoder och arbetssätt

  • • Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.

Grundsärskolan 2011

Naturorienterande ämnena

I årskurs 1–6

Mönster och strukturer i naturen

  • Årstidsväxlingar och kännetecken för de olika årstiderna. Vilka konsekvenser årstidsväxlingarna får för människan.
  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras.
  • Överlevnadsstrategier hos några växter och djur beroende på årstid.

Metoder och arbetssätt

  • Fältstudier, experiment och sorteringar. Hur de genomförs och används för att undersöka närmiljön.

Metoder och arbetssätt

  • Fältstudier, experiment och sorteringar. Hur de genomförs och används för att undersöka närmiljön.

Ämnesspecifika begrepp

  • Ord, begrepp och symboler inom de naturorienterande ämnena, till exempel för att samtala om människa, djur och natur och för att utvärdera arbetsprocesser.

Senast uppdaterad: 2019-11-20 14:09