Smart och hållbart
Köksträdgården, här känner man igen mycket som finns på våra tallrikar.Här bedriver vi ekologisk odling och använder en gammal metod känd redan sedan romartiden som kallas för skiftesbruk. Varför är det bra att odla ekologiskt och hur gör man?Vad behöver växterna för att trivas? Vi undersöker jorden med lupp, klurar och diskuterar. Vi skördar och funderar över vad det är vi egentligen äter.
Lektionsupplägg
- September
- 4-6
- 50 min
- Lgr 11
Kemi
Undervisningen i kemi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Kemin i vardagen och samhället
- Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen.
- Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan.
Biologi
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Natur och samhälle
- Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
Geografi
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
- Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.