Finurliga fröer
Vi samlar fröer från skogen, sorterar och studerar dem. Ekollonet är tungt och klumpigt,maskrosen liten och lätt. Varför? Vi undersöker deras olika spridningssätt och klurar på hurfröer blir till en växt.
Lektionens upplägg
- september och oktober
- F-6
- 50 min
- Kopplingar till Lgr 11
Biologi
I årskurs 1-3
Året runt i naturen
- Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Metoder och arbetssätt
- Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
- Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
I årskurs 4-6
Natur och samhälle
- Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter.
Biologins metoder och arbetssätt
- Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
Grundsärskolan 2011
Naturorienterande ämnena Centralt innehåll
I årskurs 1–6
Mönster och strukturer i naturen
- Årstidsväxlingar och kännetecken för de olika årstiderna. Vilka konsekvenser årstidsväxlingarna får för människan.
- Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras.
- Livscykler hos några växter och djur.
- Överlevnadsstrategier hos några växter och djur beroende på årstid.
- Fältstudier, experiment och sorteringar. Hur de genomförs och används för att undersöka närmiljön.
Senast uppdaterad: 2019-11-20 13:18