Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Hundförbud råder i trädgården denna tid på året. På grund av ökad smittspridning är Botaniskas växthus stängda tills vidare. Restaurangen har öppet tisd-sönd. Tung trafik på huvudvägen vardagar, välj helst annan väg. 

Inventera pollinatörer med klassen

fluga

Ta reda på vilka pollinatörer ni har i er närhet. Skicka ut eleverna med inventeringskorten för att inventera. Välj antingen att inventera fjärilar efter sommarlovet när man kan träffa på många praktfjärilar som till exempel påfågelöga eller amiral. Alternativt kan du låta eleverna upptäcka pollinatörernas mångfald genom att låta dem använda korten för att inventera pollinatörer.

Inventering av pollinatörer

Se till att eleverna dokumenterar:

  • (Innan de ge sig ut – skriv en hypotes*) Vilka pollinatörer tror de att de komma att hitta? Vilken sort kommer det finnas mest av? Varför? Är det en bra dag för att leta pollinatörer? Varför/varför inte?
  • Var i trädgården/skolgården mm de utförde sin studie
  • Vädret och temperaturen
  • Datum och tid på dagen
  • Hur länge de höll på med studien
Gör ett enkelt stapeldiagram för belysa hela klassens resultat. Se exemplet nedan:

Stapeldiagram som exempel på pollinatörer i trädgården.

Att diskutera

Stämde hypotesen? Varför tror eleverna att man hittade mest t.ex. fjärilar? Påverkar vädret/temperaturen pollinatörerna? Hur? Påverkar växtligheten pollinatörerna? Hur?

*En hypotes är det resultat man tror att man kommer få av en undersökning, observation eller experiment.


Senast uppdaterad: 2019-03-01 16:15