Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Hundförbud råder i trädgården denna tid på året. På grund av covid är Botaniskas växthus stängda tills vidare. Restaurangen har öppet tisd-sönd. Tung trafik på huvudvägen vardagar, välj helst annan väg. 
Entréavgift 20 kr, tack för att du bidrar. Swish Nr 123 137 1368

Hur gör växterna?

Fokus på växterna och deras spännande livscykel. Vi undersöker olika blommor, dissekerar dem och klurar ut vad som är vad. Vi pratar om pollination och hur det går till. Vi följer en pollinatör och ser vad de föredrar. Är det färgen, en viss typ av blomma eller är de helt enkelt inte så kräsna?

Lektionsupplägg

  • maj till september
  • F-6
  • Kopplingar till Lgr 11

Biologi

I årskurs 4–6

Natur och samhälle

  • Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
  • Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.

Biologins metoder och arbetssätt

  • Enkla fältstudier och experiment.

Grundsärskolan 2011

Naturorienterande ämnena

Centralt innehåll

I årskurs 1–6

Mönster och strukturer i naturen

  • Livscykler hos några växter och djur.
  • Överlevnadsstrategier hos några växter och djur beroende på årstid.

Metoder och arbetssätt

  • Fältstudier, experiment och sorteringar. Hur de genomförs och används för att undersöka närmiljön.

Senast uppdaterad: 2019-11-20 13:24