Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Naturen vaknar

Vi går på upptäcktsfärd i Vitsippsdalen och letar vårtecken. Vilken växt blommar först och varför? Med kläder för väder och luppen runt halsen går vi på span. Vi funderar över hur växter och djur egentligen vet att våren har kommit och hur de lyckas klara av de kyliga vintermånaderna.

Lektionens upplägg

  • April – maj
  • F-6
  • 50 min
  • Kopplingar till Lgr 11

Biologi

I årskurs 1-3

Året runt i naturen

  • Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Metoder och arbetssätt

  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
  • Enkla naturvetenskapliga undersökningar.

I årskurs 4-6

Natur och samhälle

  • Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter.

Biologins metoder och arbetssätt

  • Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.

Grundsärskolan 2011

Naturorienterande ämnena Centralt innehåll

I årskurs 1–6

Mönster och strukturer i naturen

  • Årstidsväxlingar och kännetecken för de olika årstiderna. Vilka konsekvenser årstidsväxlingarna får för människan.
  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras.
  • Livscykler hos några växter och djur.
  • Överlevnadsstrategier hos några växter och djur beroende på årstid.
  • Naturvetenskap i vardagen

Metoder och arbetssätt

  • Fältstudier, experiment och sorteringar. Hur de genomförs och används för att undersöka närmiljön.

Senast uppdaterad: 2019-11-20 13:57